Aplikacja miejscowa kontra uniwersalna?


Korzystam z appki moBilet, dzięki której nie zaprzątam sobie głowy jaki bilet kupić. Sprawdzam czy dany przewoźnik jest dostępny i wybieram dogodny zakres czasowy. Poza obszarem Katowic od czasu do czasu “kasuje” za jej pomocą bilety w Krakowie. Można to robić do końca bieżącego roku.

Jak największa liczba użytkowników jest celem tworzenia aplikacji, programów czy systemów. Powinien zapewnić to ciekawy pomysł, dobra funkcjonalność i uniwersalizm. Mobilizacją do nieustannej burzy mózgów jest duża konkurencja. Nie prawda.

Pisałem o aplikacjach pozwalających na zakup biletu na przejazd komunikacją miejską. Wskazywałem również niezorganizowany region jakim jest województwo śląskie, a szczególnie aglomeracja Katowic z miastami ościennymi. Po pierwsze różnego rodzaju, niezależne bilety na autobusy podmiejskie, a dwa, brak możliwości zakupu biletu kolejowego przez aplikacje mobilną na przejazdy Kolejami Śląskimi. Temat nierozwiązany w dalszym ciągu. Problemem polskie przepisy zgodnie, z którymi jeżeli czegoś jest za dużo to trzeba rozpisać przetarg i wskazać jednego dostawcę usługi.

Nikt nie przejmuje się faktem, że jedna aplikacja pociąga za sobą brak ciągłości działania. Nikt nie będzie słuchał wyjaśnień, że nie możecie połączyć się z aplikacją, że występuje jakiś błąd. Alternatywy nie będzie. Za to zacierających łapy ze zdobytego łupu „kanary” tak.

Ciekawe jak to jest, w rzeczywistości i czy tylko mamy tutaj do czynienia z widzi mi się urzędników. Jeżeli jest inaczej to dni uniwersalnych aplikacji do zakupu biletów wydają się policzone.

Alternatywna MKA

Powołujący się na biuro prasowe Zarządu Infrastuktura Komunalnej i Transportu w Krakowie, serwis Cashless.pl informuje, że w przypadku gdy do 1 stycznia 2017 r. nie uda się rozstrzygnąć przetargu pozostanie alternatywne rozwiązanie:

Małopolska Karta Aglomeracyjna (MKA) to zrealizowany przez Województwo Małopolskie w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 nowoczesny system zarządzania transportem, dedykowany dla mieszkańców regionu oraz turystów, którzy licznie odwiedzają Województwo Małopolskie.[1]

W jej ramach działa

Aplikacja iMKA to najnowocześniejsze rozwiązanie, dzięki któremu aby korzystać z publicznego transportu zbiorowego potrzebujesz jednie swojego smartfonu lub tabletu. Komunikacja miejska w Krakowie, i w Tarnowie, kolej aglomeracyjna, parkingi Park&Ride, bilety okresowe i jednorazowe to wszystko udostępnia aplikacja iMKA użytkownikom zarejestrowanym w systemie MKA.[2]

Wymaga ona rejestracji za pośrednictwem portalu MKA.

Zbyt małe zainteresowanie rozwiązaniem (i)Małopolską Kartą Aglomeracyjną?
Okaże się po Nowym Roku.

Aktualizacja wpisu 22.12.2016 r. - informacja od moBilet

Wyłączenie usługi komunikacji miejskiej w Krakowie

Szanowni Użytkownicy,

Z przykrością informujemy, że w myśl obecnych umów z ZIKiT, z dniem 31 grudnia 2016 roku wszystkie usługi płatności mobilnych w Krakowie dla komunikacji miejskiej muszą zostać wyłączone.Od dnia 01 stycznia 2017 roku w Krakowie nie będzie możliwy zakup biletu komunikacji miejskiej poprzez moBILET oraz inne aplikacje mobilne. Zdecydowano niestety, że w późniejszym czasie wybrany zostanie tylko jeden usługodawca płatności mobilnych. Żałujemy, że o wyborze usługodawcy nie będzie mógł już zdecydować sam Użytkownik jak ma to miejsce w innych miastach Polski.

Mamy nadzieję, że jeszcze uda nam się podpisać nową umowę z ZIKiT i usługa płatności mobilnych moBILET w komunikacji miejskiej zostanie przywrócona. O kolejnych zmianach będziemy informowali Państwa na bieżąco.

Informacje są dostępne także na stronie: www.mobilet.pl/zikit
Pozdrawiamy,
Zespół moBiLET

Aktualizacja wpisu 10-01-2017

Z początkiem nowego roku na Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie ogłosił nowy przetarg. Najważniejszą zmianą w nowym postępowaniu jest dopuszczenie więcej niż jednego dostawcy usług. Jest więc szansa, że poprzedni dostawcy typu moBilet przywrócą możliwość sprzedaży biletów w krakowskiej aglomeracji.

Termin składania ofert drugiego przetargu wyznaczony został na 10.01.2017 r.

Aktualizacja wpisu 18-01-2017

Jak poinformował na swojej stronie ZIKiT w Krakowie, z dniem 20.01.2017 r.

rzywrócona zostanie możliwość zakupu biletów KMK za pomocą komercyjnych rozwiązań mobilnych. Pasażerowie będą mogli korzystać z aplikacji SkyCash, MoBilet i mPay.

Zatem cała historia dobiega końca i najważniejsze, że pomyślne dla pasażerów.
___

Cytaty [1] i [2] za mka.malopolska.pl
Zdjęcie za kmkrakow.pl

[Aktualizacja 05.01.2018]: Porozumienie pomiędzy GZM, KZK GOP, MZK Tychy, MZKP Tarnowskie Góry – jeden rodzaj biletu na przejazdy komunikacją miejską od stycznia 2018.