Przewozy regionalne to największy przewoźnik pasażerów w Polsce. Niestety w niecałej. Co w połączeniu z regionem śląskim skutkuje zwiększonymi kosztami podróży dla pasażerów korzystających z połączeń więcej razy w miesiącu (tzw. przewozy okresowe – miesięczne, kwartalne). Powodem jest niezależna, kolejna, spółka Koleje śląskie i brak wspólnego między nimi porozumienia. W konsekwencji za cztery przystanki, w jedną stronę, przychodzi pasażerowi płacić kolejne kilkadziesiąt złotych za miesięczny bilet w jednym kierunku* (pociąg w kierunku tam odjeżdża o dogodnej godzinie,niestety w drodze powrotnej konieczna jest przesiadka).
Ankieta Przewozy regionalne
W ostatnim czasie konduktorzy z Przewozów regionalnych zachęcali do wypełnienia ankiety celem dokonania badania poziomu satysfakcji klienta. Kopię pozwalam zamieścić sobie obok.
Ankietowany określa częstotliwość podróżowania oraz jaki rodzaj biletu wykozystuje w jej trakcie. Proszony jest również o określenie celu podróży (dojazd do pracy, szkoły itp.). Następnie proszony jest o ocenę pociągu, którym podróżuje w zakresie
- punktualności,
- czasu przejazdu,
- kosztu przejazdu
- standardu taboru
- liczby miejsc w stosunku do zapotrzebowania
- czystości pociągu i toalet
- zapachu i temperatury
- zgodności wydanego biletu
- dostosowania rozkładu jazdy
- bezpieczeństwa podróży
W kolejnej części podróżny proszony jest o opinię nt.:
- odwołania pociągu,
- dostępności kanałów sprzedaży biletów
- zapowiedzi na stacjach i przekazu informacji na wypadek zmiany peronu itp.
- dostępności informacji o procedurach składania skarg i zażaleń
Dalej przechodzimy do pytań związanych
- z korzystaniem z usług innych przewoźników (np. Koleje śląskie, InterCity itp.),
- priorytetów, które powodują, że wybieramy ten a nie inny sposób komunikacji i danego przewoźnika
Określamy sposób zakupu biletów, zwracając przy tym uwagę na dostępność i możliwość nabycia go przez Internet.
Precyzujemy swoją wiedzę na temat promocji i określamy swoje własne stanowisko względem marki Przewozy Regionalne.
Zostaje jeszcze miejsce na własne sugestie oraz swoje dane wykorzystane do celów statystycznych (wykształcenie, przedział wiekowy i status zawodowy).
Jest pole do popisu choć nigdy nie wiadomo w jakim stopniu dane zostaną wykorzystane do poprawy.
Czy zmieni się stan utrzymania toalet? W gruncie rzeczy zależy to od samych pasażerów. Przewoźnik może co najwyżej próbować eliminować zapach jakich rozchodzi się w okolicach ubikacji.
Czy wpłynie on na porozumienie z innymi przewoźnikami, tj. Koleje Śląskie i będą akceptowane bilety okresowe na odcinkach zakupionego przejazdu? Biorąc pod uwagę, że większość kierowników pociągów sprawdzających bilety posiada elektroniczne czytniki. Te dane można śmiało zbierać i przekazywać sobie na wzajem. Będzie można spokojnie oszacować stopień takich powiązań.
Czy uda się lepiej układać rozkład jazdy? Nie jest źle i doskonale zdaje sobie sprawę, że nie jest to łatwa sztuka, ale właśnie te czytniki powinny wspierać analizę ile osób gdzie się przesiada się i dokąd dalej podróżuje.
Jest to duże wyzwanie dla Kolei, ale takie ankiety oraz wykorzystanie zebranych danych może doprowadzić do poprawy usług i wpłynąć na oszczędności.
Sprawa Śląska
Brak też nadrzędnego nadzoru nad przewoźnikami komunikacji lokalnej, co najbardziej widoczne jest głównie w województwie śląskim. Odseparowana spółka kolejowa to nie jedyny problem. Dochodzi tu jeszcze kwestia komunikacji podmiejskiej gdzie od lat trwa niezrozumiały podział na przewoźników związanych z KZK GOP i MZK Tychy. Ten ostatni posiada własne bilety. Ani władze poszczególnych miast, ani wojewoda nie zmienia tego. Stąd Śląsk i zagłębie będzie uchodziło za obszar chaosu komunikacyjnego, a co za tym idzie generować większe koszty podróżnych.
[Aktualizacja 05.01.2018]: Porozumienie pomiędzy GZM, KZK GOP, MZK Tychy, MZKP Tarnowskie Góry – jeden rodzaj biletu na przejazdy komunikacją miejską od stycznia 2018.
___
* – system internetowy umożliwia zakup biletów na przejazd na wybranej trasie w obie strony lub tylko w jednym kierunku.