#zostańwdomu i #zróbmiejsce


Kto nie przygotował biznesu na działanie w Sieci ten w czasach pandemii odnotowuje spadek obrotów. Nie ulega wątpliwości, że cały ecommerce przegrywa pod względem dostaw.

Przypomniał mi się projekt amazon.com, który miał ambitny plan dostarczania przesyłek za pomocą dronów. Trzeba przyznać, że w chwili gdy mamy ograniczyć nasze wychodzenie z domu taki ekurier byłby strzałem w dziesiątkę. Rzecz w tym, że podobnie jak rozwożących paczki tak i te urządzenia ograniczałaby ich ilość. Pozostawałoby cierpliwie czekać.

Oczekiwanie na dostawę to sprawa drugorzędna. Jeżeli zakupię książkę, płytę czy film na DVD to czy poczekam trzy czy pięć dni nie zrobi różnicy. Inna sprawa to żywność. Firma Tesco podjęła próbę współpracy z taksówkarzami. Swoją drogą ta sporych rozmiarów do niedawna sieć marketów musi żałować swoich decyzji dotyczących zamykania placówek. Z pewnością w obecnej sytuacji wyniki wyglądałyby inaczej.

Z drugiej strony nie jestem do końca pewny czy ograniczenia dotyczące ilości osób robiących w zakupy wpływa pozytywnie na wyniki. Wydłużenie czasu pracy też niewiele wpływa na ten stan. Oczekiwanie godzinami do wejścia na halę sklepową by przekonać się, że wiele rzeczy z listy zakupowej nie ma na półkach. Jak choćby mąki.

Lidl na drugą połowę kwietnia 2020 nadal otwarty jest całodobowo. Sieć Auchan wróciła do normalnego czasu pracy. Wymyśliła za to gotowe zestawy zakupowe można odebrać je osobiście w sklepie

strona auchan.pl (ekran z dnia 19.04.2020)

lub zamówić na Allegro.

strona auchan.pl (ekran z 19.04.2020)

To czas dla tej platformy zakupowej. Pomimo wielu zastrzeżeń z pewnością cieszy się zaufaniem kupujących. Posiadał gotowe, wdrożone i sprawdzone rozwiązania ecommerce. Nie może zatem dziwić fakt, że właściciele sieci handlowych zakładają tam swoje profile. Tym bardziej, że udostępniono dla wszystkich konsumentów darmową usługę Allegro Smart! Oznacza to darmowe dostawy do Paczkomatów InPost i kurierem do domu.

strona inpost.pl (ekran z 19.04.2020)

Żeby otrzymać paczkę do skrytki paczkomatu należy zrobić zakupy za minimum 40 zł u jednego dostawcy. Jeżeli zrobimy zakupy powyżej 100 zł kurier przywiezie nam przesyłkę pod wskazany adres. Usługa została aktywowana darmowo o kolejny, drugi już, miesiąc. Bez wątpienia dzięki Allegro Smart! właściciel platformy zakupowej i firma od Paczkomatów InPost pokazali siłę w nieciekawych czasach dla branży handlowej.

Paczkomaty InPost wyrastają jak grzyby po deszczu. Sam dochodzę do wniosku, że ich zasięg w promieniu od mojego miejsca zamieszkania skraca się coraz bardziej. Fakt, że trzeba wyjść z domu i odebrać przesyłkę w ciągu 48 godzin. Jednak dzięki aplikacji InPost kontakt z urządzeniem polega na potwierdzeniu naszej obecności przy skrytkach i po chwili wyciągamy przesyłkę. Wystarczy domknąć drzwiczki. To jedyny punkt styku.

Do paczkomatów InPost mogą wysyłać wszyscy. Pandemia Koronoawirusa pokazuje wyższość tej formy nadawania i odbioru przesyłek od standardowej poczty. Jak widać Poczta Polska nie robi nic aby swój system unowocześnić. Czy ktoś na jakiś szczeblach zarządzania tej państwowej firmy doszedł już do jakiś przemyśleń i wniosków? Pozostając w tej chwili w domu mamy większą szansę nie zastać w skrzynce na listy awizo. Listonosz wykonuje swoją robotę.

Przesyłki nadane na poczcie można odbierać w punktach. Przy długich kolejkach do Żabki, ktoś pomyślał o tym, żeby stamtąd odebrać paczkę? Wygodniej na stacji Orlen. Sęk jednak w tym, że sieć stacji paliw ograniczyła listę punktów odbioru. Z mojej obserwacji wynika, że paczki odbierzemy na Orlenie za miastem. A więc wsiadamy w auto i jedziemy na wycieczkę licząc na to, że nie będziemy musieli tłumaczyć się policji, dokąd i po co.

O ile nie dostaniemy od funkcjonariusza mandatu, o tyle za przesyłki nadane za pośrednictwem Poczty Polskiej trzeba zapłacić. Tak jest między innymi na empik.com.

Księgarnie posiadające swoje punkty handlowe i sklep internetowy umożliwiały odbiór osobisty. Zazwyczaj po drodze wchodziłem podawałem kod odbioru i odbierałem zapakowane książki lub filmy. Z uwagi na COVID-19 ta forma realizacji zamówienia jest w Empiku niedostępna. Rekompensatą ma być 60-cio dniowy darmowy pakiet Premium.

strona empik.com (ekran z 19.04.2020)

Nadgorliwie zachęcany do jego wykupienia gwarantował mi niższe ceny produktów. Kuszące, ale nie na tyle aby płacić za nic by mieć niższe ceny. Empik.com jak chce potrafi mieć dobre promocje. Jak za darmo to niech będzie. Aktywowałem pakiet i szybko przekonałem się, ze jego sens posiadania zaczyna się od wartości koszyka wynoszącego 40 zł. Przykład pierwszy z brzegu, premiera na DVD ostatniej części Star Wars.

Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie są w cenie 40,99 zł bez pakietu premium. Dzięki niemu cena wynosi 38,94 zł. Najtańsza przesyłka 6,99 zł i to na niedostępny Orlen. Trzeba więc coś dokupić. Wilk syty, a czy owca cała?

Kto nie zdecydował się na handel w Internecie może pluć sobie dziś w brodę. Maseczka na twarzy powinna w tym pomóc. Inni napędzają swój ecommerce, choć ze sporą dawką nieudolności. Sieć drogerii Hebe dała się już poznać w pasażach handlowych sieciowych marketów. W Internecie ich sklep kusił darmową dostawą kurierem i kuponem powitalnym. Postanowiłem, że zrealizuje listę zakupów.

Przechodząc do formy płatności chciałem jeszcze uwzględnić mój kupon powitalny. Przyznaje, nie doczytałem i w gorącej wodzie kąpany zacząłem rozmawiać z konsultantem na stronie hebe.pl. Mój kupon, ograniczony czasowo, mogę wykorzystać w sklepie stacjonarnym. Cisza niech będzie najlepszym komentarzem. Po trzech dniach zaczęły się w domu pytania o realizację przesyłki. Zamiast śledzić przesyłkę dostałem informacje, że czas wysyłki może wydłużyć się do pięciu a nawet siedmiu dni. Dziś taką informację zastaniecie na stronie hebe.pl

strona hebe.pl (ekran z 19.04.2020)

Gdyby Hebe zmieniło swoje podejście do kuponu powitalnego być może nie zniechęcałbym się tak bardzo. Co niezbędne do życia w zakresie kosmetyków osobistych i chemii udaje mi się kupić w sklepie stacjonarnym. Tam też póki co jest miejsce dla Hebe, choć obecnie poza zasięgiem.
Sytuacja w jakiej znalazł się świat to wielki sprawdzian dla biznesu, świata handlu. Wygrywa ten kto wcześniej nie zlekceważył rosnącej potęgi eCommerce.


Allegro

  • aplikacja mobilna – 4/7
  • serwis internetowy – 6/7
  • Promocja Allegro Smart! za darmo przez miesiąc- 7/7

InPost

  • aplikacja mobilna – 7/7

Empikcom

  • serwis internetowy – 6/7
  • aplikacja mobilna – 4/7
  • Promocja Empik Premium za darmo przez 60 dni – 5/7

hehe.pl

  • sklep internetowy – 3/7
  • Promocja Kupon powitalny – 1/7