czyli nie
wsiadaj do pociągu byle jakiego
Czy poprawiła się jakość polskich kolei pasażerskich? Patrząc na tabor Kolei Śląskich można z jednej strony być pełen podziwu, z drugiej zaś przed wejściem do niektórych wagonów człowiek zastanowi się trzy razy.
Czy gdzieś indziej jest inaczej? Na Śląsk docierają Przewozy Regionalne. Obsługują głównie linię Kraków – Katowice. Raz dziennie, w jedną i drugą stronę przejeżdża pociąg relacji Bohunin – Kraków. Osobowy, zatrzymujący się na wszystkich stacjach. Zatem wydawać by się mogło, że dla osoby podróżującej na odcinku gdzie przez resztę dnia przejeżdża pociąg Kolei Śląskich nie ma to żadnej różnicy.
Kolej zlikwidowała kasy biletowe na wszystkich stacjach za wyjątkiem większych miast czy stacji docelowych. Bilet kupujemy u konduktora bez dodatkowe opłaty. Koszt przejazdu z Mikołowa do Katowic wynosi 4,00 zł. Także dla linii przyśpieszonej, która nie zatrzymuje się po drodze na dwóch stacjach Mikołów Jamna i Katowice Brynów.
W podróż w pociągiem z Mikołowa o wczesnej porze wybieram się pierwszy raz od dłuższego czasu. Piąta rano, pociąg w kierunku Katowic odjeżdża o 5:09. Wsiadam w dłoni odliczone drobne. Kurierzy dostarczający paczki i listy mogą mieć terminale, konduktorzy wolą gotówkę. Pan odrywa bilet i z uśmiechem rzuca „Proszę, 5,30.” Jestem w pociągu Karolinka Przewozy Regionalne. Dobieram pieniądze z portfela, zabieram bilet i siadam. Sprawa nie daje mi spokoju.
Pociąg osobowy. Czas przejazdu 19 minut. Zatrzymuje się na wszystkich stacjach pośrednich, a cena biletu jedt wyższa o 30%?!
Kilka dni później słucham opowieści znajomego. Wspomina o koncercie w Spodku. Najlepsza jednak z tego wszystkiego jest historia powrotu do domu.
Do Katowic znajomi wybrali się w podróż pociągiem. U konduktora Kolei Śląskich zakupili bilety na przejazd i powrót „ostatnim pociągiem”. Osobowy w kierunku Mikołowa odchodzi o 22:59. Wsiedli zatem do niego i w trakcie kontroli oznajmiono im że bilet jest nieważny.
Ostatecznie cała grupa zakupuje nowe bilety. W zasadzie to kompromis.
Kieruje zapytanie do PKP Polskie Linie Kolejowe SA jako głównego zarządcy. Otrzymuje odpowiedź zwrotną, że firma ta nie odpowiada za politykę cenową poszczególnych spółek i przewoźników.
Zdziwił mnie ten fakt. Czym zajmuje się ta spółka? Mówiąc szczerze to nie interesuje mnie to dłużej i moje zapytanie przesyłam do Kolei Śląskich. Zgłoszenie zostaje przyjęte o czym informuje mnie mail. W kolejnej wiadomości dowiaduje się, że
Ktoś ewidentnie idzie na łatwiznę kategoryzując moje zapytanie jako skarga/reklamacja.
Na moje wyjaśnienie nie otrzymuje odpowiedzi. W końcu wyrażono się jasno i na temat. Czekam jakiś czas i zwracam się ponownie z zapytanie. Tym razem spełniając wszystkie ustawowe zarządzenia.
Odpowiedź przychodzi w dniu 11 grudnia. Treść nie przynosi konkretów.
Autor zauważa, że na linii Katowice – Mikołów kursują przewoźnicy Koleje Śląskie, Przewozy Regionalne oraz Intercity. W zasadzie uwaga słuszna, mógłbym wsiąść do ekspresu i też domagać się biletu za 4,00 zł.
W dalszej treści nie ma już noc poza tym co oczywiste. Każdy sobie rzepkę skrobie i jeden drugiemu w paradę nie wchodzi. Z usług Przewozów Regionalnych skorzystać możesz gdy chcesz udać się w niekończącą podróż do Krakowa. I problem wszyscy mają z głowy.
Aglomeracja śląska pogrążona jest w chaosie transportu pasażerów. Do komunikacji miejskiej dołącza kolej. Żadna ze spółek nie nosi miana państwowej stąd każdy może ronić co chce. Wolny rynek, który czerpie korzyści z obywateli.
Tu nie chodzi o prawo wyboru. Jeżeli nie masz własnego samochodu to skazany jesteś na komunikacje publiczną. Jak sugeruje pismo Kolei Śląskich nie ma żadnego regulatora cen ani polityki w tym względzie. Brak regulatora dopuszcza do anarchii, na której traci portfel pasażera.
[Aktualizacja 05.01.2018]: Porozumienie pomiędzy GZM, KZK GOP, MZK Tychy, MZKP Tarnowskie Góry – jeden rodzaj biletu na przejazdy komunikacją miejską od stycznia 2018.
___
PS: Która spółka czym się zajmuje na kolei to długi temat na inny wpis.
Zdjęcie nagłówka: fragment strony internetowej „Inwestycje – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.”